Derfor skal du på Google Analytics kursus

Google Analytics

Hvis du vil have succes med din webshop eller hjemmeside, er Google Analytics et uundværligt værktøj, som du skal have styr på. Med Google Analytics er det nemlig ikke en udfordring at indsamle data, men derimod at holde styr på de enorme mængder af data, som man får.

Tjekker du ikke Google Analytics minimum et par gange om ugen, er der god sandsynlighed for, at du ikke får det optimale ud af programmet. Hvis du gerne vil lære mere, kan du derfor læse med her.

Oprettet, men ikke aktiv

En overvældende procentdel af danske webshops og hjemmesider er oprettet på Google Analytics, men uden egentligt at være aktive i forhold til at bruge den data, der bliver samlet ind.

I mange tilfælde er der simpelthen tale om, at Google Analytics i starten bliver skubbet i baggrunden i forhold til den daglige drift. I længden bliver det brugen af værktøjet dog helt glemt, hvor ingen i virksomheden tager ansvar for at få brugen sat i system.

Hvis du vil bruge Google Analytics, er det nødvendigt, at du dedikerer noget af din tid til at tage værktøjet i brug og ikke mindst fortsætte med at bruge det. Husk på, at alverdens data og statistik ikke gør noget gavn, hvis det ikke bliver brugt aktivt.

Hyrer du andre?

Mange virksomheder vælger at hyre folk udefra til at holde styr på deres Google Analytics konto. Hvis man døjer med travlhed internet, kan dette være en rigtig god løsning, som fjerner noget af presset fra både chef og ansatte.

Det er imidlertid vigtigt at huske på, at bare fordi en ekstern ekspert passer din Google Analytics konto for dig, så er det ikke nogen garanti for, at alt bliver gjort korrekt. Hvis du er chef, så er det stadig dit ansvar, at der sker en form for kvalitetskontrol i forhold til de tilbagemeldinger i får. Mange virksomheder har i tidens løb brændt fingrene ved at stole blindt på en udefrakommende, som ikke var så dygtig, som oprindeligt antaget.

I andre tilfælde er der også virksomheder, som er blevet taget ved næsen af de virksomheder, som skulle lave deres markedsføring. Der er mange tal i Google Analytics, og en snu og utroværdig markedsføringsvirksomhed kan sagtens håndplukke tal, så det virker som om, at deres kampagner gør underværker og er værd at investere i. At fordreje tallene på denne måde bliver blot nemmere, hvis de rapporterer til én, der ikke er vant til at arbejde med Google Analytics.

Med andre ord bør du have grundlæggende forstand på Google Analytics, selvom I vælger at hyre hjælp udefra. Det vil gøre dig i stand til at forstå, hvad du får for dine penge, og du vil blive i stand til at stille relevante spørgsmål til den person, som I har ansat.

Det er langtfra sikkert, at du får brug for din viden indenfor Google Analytics, men det er en basisviden, der bestemt er god at have.

Få det rigtigt sat op

Lige meget om du allerede er i gang med at bruge Google Analytics eller gerne vil i gang, så er det en rigtig god idé, at hyre en professionel til at sætte det hele op for dig. I princippet burde det være nemt, men erfaring viser, at rigtig mange virksomheder har mangler eller endog væsentlige mangler i forhold til deres opsætning.

Fejl i opsætningen betyder, at tallene ikke bliver registreret korrekt. Dette kan skævvride de data, som du arbejder med i forhold til eksempelvis optimering af dine konverteringer. At undersøge om Google Analytics er rigtigt sat op, er imidlertid en udfordring for mange, da det er et måletøj, som ikke altid er 100% præcist. Med andre ord er der simpelthen data fra nogen besøgende, som Google ikke får adgang til.

Hvis du mistænker, at Google Analytics for din virksomhed ikke er sat korrekt op, kan du kontakte en ekspert, som arbejder med det til hverdag. Han kan lynhurtigt sætte det rigtigt op og muligvis forklare dig, hvor fejlen var. Det bør ikke tage lang tid, men det kan gøre en enorm forskel i de analyseresultater, som du kommer frem til.

Hvad kan et kursus give?

Ved at tilmelde dig et kursus i Google Analytics får du første og fremmest et større indblik i alle de funktioner, som værktøjet har. Dette kan åbne op for ny indsigt i forhold til din virksomhed og måske inspirere til ny fremgang.

Hvis du allerede hyrer en virksomhed udefra til at styre Google Analytics og markedsføring for dig, vil du blive i stand til selv at for alvor forstå de tal og grafer, som du bliver præsenteret for. Dette vil ruste dig til bedre at vurdere, om du har fundet de rigtige folk til opgaven. Samtidig vil du også have nemmere kår i forhold til selv at byde ind med ting. Markedsføringsfolk ved en masse om markedsføring, men du kender dine produkter bedre end dem.

På kurset kan du også lære, hvordan du nemmere gør Google Analytics til en del af hverdagen i virksomheden, eller hvordan du kan tracke forskellige typer af kampagner. Mulighederne med dette værktøj er mange, og det er bare fantasien, der sætter grænser for dig.

Lyst til at lære?

Hvis du har fået blod på tanden i forhold til at lære mere om Google Analytics, så er der bare om at finde et kursus. Før du tager afsted, bør du dog gøre dig tanker om, hvad du gerne vil lære på kurset. Skriv en lille liste og bliv klogere her.

Alle Google Analytics kurser har hver deres opbygning, men fælles er dog, at det altid er muligt at stille spørgsmål. Sørg derfor for at have styr på, hvad du vil spørge om, så du ikke glemmer det. Det handler nemlig om at trække på ekspertens viden så længe du er på kurset.

Be the first to comment on "Derfor skal du på Google Analytics kursus"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*