Sådan forebygger du stress på arbejdspladsen

stress

Stress på arbejdspladsen er desværre ikke et nyt fænomen. Mange medarbejdere kan blive ramt af stress af den ene eller andet årsag – hvad enten af privat eller arbejdsrelateret oprindelse. Det er derfor væsentligt, at din arbejdsplads er sikret mod stressforårsagende faktorer, så du bedst muligt fastholder sunde og raske medarbejdere. Men hvordan opnår man et stressfrit arbejdsmiljø? Vi har her opstillet 4 råd til, hvordan du skaber de bedste vilkår på din arbejdsplads.

  1. Minimér støj og andre forstyrrelser på kontoret

Først og fremmest er det vigtigt, at de fysiske arbejdsforhold ikke forstyrrer, distraherer og hæmmer dine medarbejders effektivitet, da det ofte er en af årsagerne til arbejdsrelateret stress. Det er derfor essentielt, at dit kontorlandskab ikke giver anledning til stress via bl.a. forstyrrende støj og rungende akustik.

Hvis dit kontor kan karakteriseres som et åbent storrumskontor, er det vigtigt, at du indretter kontoret med støjhæmmende skærme mellem arbejdsstationer, lydisolering og eventuelt skærmvægge, der kan opdele rummet og skabe mere privathed. Dog kan det være nødvendigt at indføre bestemte spilleregler for, hvordan man begår sig på kontoret, så støjniveauet kan minimeres.

Læs meget mere om, hvordan du kan sikre dit storrumskontor mod støj og stress her.

  1. Fremskynd en positiv arbejdskultur

Udover de fysiske rammer, er det ligeså vigtigt at skabe et psykisk arbejdsmiljø, hvor folk trives. Et psykisk arbejdsmiljø er ofte benævnt som arbejdskulturen, da det er den gennemgående kultur på arbejdspladsen, der skaber de psykiske rammer. Hvis du oplever, at dine medarbejdere har tendens til at bagtale, skabe rygter og mundhugges, er der sandsynligvis et tegn på en negativ arbejdskultur, der kan give anledning til stress.

Vær derfor opmærksom på dine medarbejders adfærd og grib ind, hvis du fornemmer, at arbejdskulturen mindsker dine medarbejders trivsel på arbejdspladsen. Sådan er du med til at forebygge de psykiske årsager til arbejdsrelateret stress.

  1. Undgå stress på trods af omstændigheder

Det hænder, at stressniveauet på en arbejdsplads kan være højt grundet presserende opgaver og deadlines. Dette kan selvsagt give anledning til følelsen af stress. Selvom følelsen af stress ikke er lig med en reel stressdiagnosticering, kan det med tiden føre til stress og sygefravær.

Råd derfor dine medarbejdere til at opstille alle gøremål for dagen eller ugen, da det skaber overblik og giver struktur. Derefter anbefales det at lave en prioriteringsliste over opgaverne, så tankerne ikke bliver fyldt med adskillelige opgaver på én gang. Således kan stress forebygges – eller i bedste fald minimeres.

Derudover er det væsentligt, at arbejdskulturen afspejler et miljø, hvor der opfordres til at spørge om hjælp, hvis medarbejderne skulle have brug for en hjælpende hånd eller lidt aflastning. Sådan skabes de bedste vilkår under stressede situationer.

  1. Lær dine medarbejdere at håndtere stress

Udover at skabe de optimale fysiske og psykiske rammer, er der ligeledes væsentligt at styrke hele stablens kompetencer, hvis uheldet skulle være ude – og det gælder både ledelsen og medarbejdere. Ved at kompetenceudvikle hele stablen via eksempelvis foredrag eller workshops er hele arbejdspladsen klædt på til at håndtere eventuelle situationer, hvor stress enten har ramt eller kan ramme medarbejdere.

  1. Vær klar til at gribe ind

Hvis en medarbejder skulle være på vej til at bukke under for stress, er det særdeles vigtigt, at der står et beredskab klar til at håndtere situation. Sådan et beredskab vil ofte være koordineret af HR-afdelingen, en udnævnt ansvarlig på afdelingen eller en leder. De ansvarlige skal være uddannet i at håndtere medarbejderstress, så der kan blive taget ordentligt hånd om situationen.

Det er desuden vigtigt at undersøge, hvad jeres eventuelle forsikringsordning dækker. I mange tilfælde er dækningen ikke tilstrækkelig – så her vil det være nødvendigt at supplere med ekstra former for hjælp, hvis stress skulle indtræffe.

Du kan læse mere om stress og forebyggelse af dette hos arbejdstilsynet.

Be the first to comment on "Sådan forebygger du stress på arbejdspladsen"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*